Wer sich Gameplay von Lords of the Fallen ansieht, kommt schnell auf den Gedanken, dass es ein Spiel in der Tradition von Dark Souls ist: Düstere Welt, gefährliche Gegner, ein großer Fokus auf Kämpfe – nur die Optik ist deutlich hübscher. Genau das ist laut dem Producer allerdings auch ein Grund, warum es das kommenden Action-Rollenspiel gerade rund um die Ankündigung so schwer hatte: Wenn jeder ein neues Spiel mit einem sehr bekannten Titel mehr oder weniger gleichsetze, dann helfe das dem Spiel nicht unbedingt. Am Ende gäbe es zum Glück viele Unterschiede – gerade was die Kämpfe angehe, die deutlich flotter und schneller ablaufen, sei Dark Souls nur eine von vielen Inspirationsquellen gewesen.
I had a really tough time around a year ago, or even beyond that. It’s a tough start for a developer to be associated that strongly with something, even if it is something that’s a great inspiration. But at the same time, just one day I said, ‘Hey man, you have to let go. Whatever people think, just make sure it’s not going to be a rip-off, it’s not going to be a bad inspiration,’ and I sleep way better since then.
I’ve never heard people saying that you have ripped off that game completely, which is good enough for me. There are a lot of inspirations in this game – and everybody can see that – and I’m not going to be hiding that. There are fighting games like Tekken and Street Fighter, there are elements of Souls games and so on, and we definitely try to nail the elements that bumped the feeling of the game being punishing for a lot of players, especially for people who don’t treat games like 600-page books, where they have to bite nails into it.
